فرهنگی اجتماعی

 

یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد. منابع ایرانی علت سانحه را نقص فنی اعلام کرده‌اند.

 

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیه ای منتشر کرده و ضمن همدردی با بازماندگان قربانیان، گفته ۶٣نفر از سرنشینان هواپیما کانادایی بوده‌اند و اطمینان داده که کشورش در این زمینه پیگیر تحقیقات کامل برای روشن شدن دلایل سقوط خواهد شد.

 

آقای ترودو گفته است که برای تحقیقات در این زمینه کانادا با شرکای خود در تماس نزدیک است. کانادا روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

 

پیش از نخست وزیر کانادا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود کشورش یک گروه تحقیق به تهران می‌فرستد. او در فیسبوکش گفت: "اولویت ما تعیین حقیقت و افراد مسئول این فاجعه وحشتناک است."

آمریکا هم خواستار همکاری کامل ایران با تحقیقات شده است.

 

همزمان دولت ایران پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرده است.

 

بنابه گزارش ها هیات دولت ایران با ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان مراسم تشییع قاسم سلیمانی در کرمان و سانحه هوایی سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی اوکراین در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۹ دی‌ماه را عزای عمومی اعلام کرد.

 

پرواز شماره ۷۵۲- PS این هواپیما در صبح امروز، چهارشنبه، با یک ساعت تأخیر از مقصد تهران انجام شد و لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه در حدود ساعت ٦:١٨ بامداد به وقت محلی سقوط کرد. سازمان هواپیمایی کشوری ایران محل سقوط را صباشهر از توابع استان تهران گزارش کرده است.

 

کوتاه مدتی پس از انتشار خبر سقوط این هواپیما، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران گفت تمام سرنشینان این هواپیما در این حادثه کشته شده‌اند و مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم تایید کرد که بر اساس شواهد، احتمالی برای زنده بودن سرنشینان هواپیما وجود ندارد. تعداد کشته شدگان این سانحه بین ١٧٦ تا ١٧٩ نفر گزارش شده بود.

 

خبرگزاری فارس نیز تعداد کشته شدگان را ١٧٦ گزارش و فهرست اسامی آنان را منتشر کرده است. براساس این فهرست، ١٤٧ تن از مسافران ایرانی، ١٢ تن شهروند افغانستان، ٤ نفر شهروند سوئد، ٢ نفر شهروند اوکراین و ٢ نفر شهروند کانادا بودند. این پرواز ٩ خدمه داشت. ٧٠ نفر از قربانیان مرد، ٨١ نفر زن، ١٥ نفر کودک و یک نفر نوزاد گزارش شده است.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع وزارت خارجه اوکراین شمار سرنشینان هواپیما را بیش از یکصد و شصت نفر گزارش کرده بود و سازمان هواپیمایی کشوری ایران شمار مسافران را ١٦٧ و تعداد خدمه را ٩ نفر اعلام کرده و گفته است که اکثر مسافران ایرانی بوده اند.

 

سخنگوی دولت گفته است که این هواپیما ۱۷۶ نفر سرنشین داشته که شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن، ۱۵ کودک و یک نوزاد و ۹ خدمه پرواز بودند. وی گفته است بر اساس آنچه که اعلام شده ۱۴۴ نفر از سرنشینان ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ نفر افغان، ۹ نفر کانادایی، ۴ نفر سعودی و یک نفر بریتانیایی بودند. در این فهرست اسامی برخی از کسانی که با عنوان تابعیت خارجی ذکر شده‌اند به اسامی ایرانی شباهت دارد.

 

مرگبارترین سوانح هوایی ایران

 

Image copyrightAFP

 

Image captionهواپیما در منطقه ای در نزدیک فرودگاه سقوط کرد

 

اجساد قربانیان این سانحه برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی انتقال یافته است. مقامات ایرانی احتمال اقدام تروریستی به عنوان عامل سقوط هواپیما را مردود دانسته‌اند.

 

رویترز هم به نقل از یک مقام امنیتی کانادایی نوشته است که برآورد اولیه سازمان‌های اطلاعاتی غربی این است که هواپیمای اوکراینی با موشک ساقط نشده، بلکه با نقص فنی دچار حادثه شده است.

 

رئیس جمهوری اوکراین در پیامی، ضمن ابراز همدردی خود، گفته است که سفارت آن کشور در تلاش تعیین و اعلام هویت جان باختگان این سانحه است.

 

ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که ظاهر هواپیما را در حالی که آتش گرفته و ثانیه هایی بعد به زمین برخورد می کند نشان می دهد. فیلم در تاریکی شب گرفته شده و جزییات زیادی در آن قابل مشاهده نیست.

 

Image copyrightEPA

 

Image captionمقامات ایرانی گفته اند که در نظر دارند با بررسی جعبه ضبط اطلاعات پرواز در داخل کشور علت سقوط هواپیما را تشخیص دهندبررسی علت سقوط

 

کوتاه مدتی پس از انتشار خبر سقوط هواپیما، استفان شپردسون از مقام‌های شرکت بوئینگ گفت: "ما از گزارش های منتشر شده در ایران آگاهیم و درحال جمع آوری اطلاعات بیشتر هستیم."

 

با اینهمه، به نقل از رئیس سازمان گزارش شده است که جعبه سیاه هواپیما برای بررسی علت سقوط به شرکت بوئینگ، سازنده هواپیما، داده نخواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر،علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که "بر اساس قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) رسیدگی به سوانح هوایی در کشور مورد سانحه و توسط سازمان هواپیمایی همان کشور انجام می شود و سانحه امروز نیز توسط سازمان هواپیمایی کشوری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما اوکراینی ها نیز می توانند در هنگام بررسی سانحه حضور داشته باشند."

 

براساس این گزارش، آقای عابدزاده در مورد ارسال جعبه سیاه به شرکت سازنده برای بازخوانی، گفته است که "جعبه سیاه را به شرکت سازنده و آمریکایی‌ها نخواهیم داد و فعلاً معلوم نیست جعبه سیاه برای بازخوانی به کدام کشور می‌رود."

 

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از این مقام ایرانی گفته است که جعبه سیاه هواپیما تحویل تیم هواپیمایی ایران داده می شود و توسط کمیته رسیدگی به سوانح هواپیمایی این سازمان بررسی خواهد شد و افزوده است که: "چنانچه ایران نتواند جعبه سیاه هواپیما را بخواند بسته به سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز تعیین می شود که در کدام کشور جعبه سیاه هواپیما باز شود."

 

وی گفته است که هنوز اطلاعاتی در مورد نقص فنی هواپیما در دسترس نیست و خلبان نیز قبل از سقوط با برج مراقبت فرودگاه تماسی نداشته است.

 

با این حال مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گفت که ایالات متحده خواستار همکاری کامل ایران با کلیه تحقیقات درباره علل سقوط خطوط هوایی اوکراین است.

 

او در بیانیه ای گفت که آمریکا آماده ارائه هرگونه کمکی به اوکراین در پی سقوط صبح چهارشنبه در حوالی تهران است.

 

 

 

  • محمد عرفان فاتحی

هواپیما_اوکراین_نابودی

نظرات  (۱)

خوبه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی